Z TEGO ARTYKUŁU DOWIESZ SIĘ MIĘDZY INNYMI:
👉 Jak będzie kształtowała się przyszłość naszej relacji z jedzeniem, zwłaszcza w pracy?
👉 Jak wygląda nasza „jedzeniowa” teraźniejszość? Czego oczekujemy od pracodawcy?
👉 Gdzie można dowiedzieć się więcej w temacie benefitów żywieniowych?
To jeden z wniosków płynących z raportu „Food. Factories. Fluidity. Żywienie w fabrykach. Scenariusze przyszłości 2030” przygotowanego przez infuture.institute na zlecenie SmartLunch. Chociaż w raporcie nacisk położony jest na przyszłość żywienia w fabrykach, to znajdziemy w nim spojrzenie globalne i opis zmian, których wpływ na bieżące i przyszłe działania w przedsiębiorstwach jest niezaprzeczalny.
Notka metodologiczna: infuture.institute przeprowadziło w maju 2022 badanie ankietowe, które miało na celu analizę nawyków żywieniowych i potrzeb w zakresie żywienia w pracy. W badaniu wzięło udział 600 pracowników, pracujących w firmach zatrudniających powyżej 50 osób z branży produkcyjnej, budowniczej i handlowej.
Wiesz, że tworzymy najciekawszy w Polsce newsletter dla HR? Sprawdź koniecznie! Już dziś dołącz do wyjątkowego grona Kadrowiczów!
Jak będzie kształtowała się przyszłość naszej relacji z jedzeniem, zwłaszcza w pracy?
Zdaniem pracowników biorących udział w badaniu najbardziej prawdopodobnym scenariuszem jest wizja nieprzetworzonego jedzenia dostępnego tylko dla najbogatszych ze względu na zmiany klimatu i zmniejszające się miejsce do hodowli (28 proc. wskazań).
Drugim scenariuszem jest ten dotyczący samodzielnej produkcji i hodowli jedzenia w domu (21 proc.). Natomiast 15 proc. respondentów twierdzi, że jedzenie będziemy zamawiać lub jeść wyłącznie poza domem. Dla niemal jednej czwartej respondentów (24,7 proc.) spożywanie posiłków będzie zoptymalizowane i szybkie – jedzenie w postaci tabletki, koktajlu czy kroplówki.
Nawet w trudnych gospodarczo czasach, firmy powinny działać ekologicznie i odpowiedzialnie. Z kilku powodów.
Po pierwsze, ochrona środowiska jest ważna, zwłaszcza dla przyszłych pokoleń. Dalej: to się po prostu opłaca. Firmy, które działają ekologicznie, mają większą szansę na pozyskanie klientów. Po trzecie: przyciągają najlepsze talenty.
W nadchodzącej edycji konferencji „Zdrowie i benefity” poszukamy odpowiedzi na pytanie o to, jak zielony HR może wdrażać idee ekologiczne w swojej firmie.
A jak wygląda nasza „jedzeniowa” teraźniejszość?
Co piąty respondent (22 proc.) spożywa posiłki w pracy w pośpiechu. 57 proc. chciałoby spożywać lunche w większym spokoju, zdecydowanie pełnowartościowe, dostarczające niezbędnej energii (47 proc.), dopasowane do osoby i jej diety (39 proc.), zróżnicowane (39 proc.) i przygotowywane z lokalnych produktów (29 proc.). Widać różnicę ze względu na płeć – kobiety zdają się mieć wyższe oczekiwania wobec posiłków.
Zdaniem aż 82 proc. pracowników finansowanie posiłków w miejscu pracy przez pracodawcę powinno być standardem. Istotna nadreprezentacja w tej kwestii, bo aż 87 proc. widoczna jest w grupie wiekowej 35-44. Jednocześnie zaledwie 30 proc. respondentów deklaruje, że jego pracodawca finansuje posiłki częściowo lub w całości.
Spersonalizowane, finansowane przez pracodawcę posiłki pracownicy postrzegają jako bardzo atrakcyjny benefit.
Ponad połowa badanych (61 proc.) zwraca uwagę w procesie rekrutacji na oferowane przez pracodawcę benefity. Pracownicy biurowi i inżynieryjni częściej niż pracownicy fizyczni (67 proc. vs 57 proc.). Natomiast 62 proc. pracowników deklaruje, że pracodawcy, którzy będą zapewniać pracownikom posiłki, będą bardziej atrakcyjni ze względu na rosnące ceny żywności.
Raport składa się z opisu teraźniejszości, wniosków z badań, wyzwań oraz scenariuszy opisujących przyszłość fabryk w Polsce, które zawierają:
👉 opis przyszłości z uwzględnieniem globalnych zmian takich jak m.in. kryzys surowców, czy klimatyczny,
👉 watch out: czynniki, które redefiniują opisaną w scenariuszu rzeczywistość,
👉 sygnały zmian: dane, case studies, zjawiska – sygnały zmian wskazujące na potencjalne spełnienie się scenariusza,
👉 dodatkowe informacje na temat organizacji procesu dostawy i konsumpcji jedzenia oraz formy, jaką przybierze.
Można go pobrać z tej strony.
To jedno z miejsc, w którym nasi Czytelnicy zobaczą Twoje logo i przeczytają informacje o Twojej firmie. Jeśli więc chcesz dotrzeć do praktyków HR ze swoim przekazem, daj nam znać. Wystarczy, że napiszesz na wspolpraca@meetandgrow.pl.
Content Manager w SmartLunch
Wydawcą serwisu jest spółka Dreamcast.
Łączymy ludzi biznesu – takich jak Ty! Poznaj nas »