Zdrowie i Benefity

Jak mądrze dbać o zdrowie i samopoczucie pracowników?

Dbanie o dobrą formę pracowników i ich wellbeing nie jest jedynie rozdmuchanym trendem, ale istotnym elementem kształtowania kultury pracowniczej i realizacji celów w HR. Pracownicy cieszący się dobrym zdrowiem efektywniej pracują, a także rzadziej korzystają ze zwolnień lekarskich. Z kolei osoby, które w pracy osiągają poczucie dobrostanu, budują lepszą atmosferę w zespole, wykazują duże zaangażowanie i niechętnie zmieniają miejsce zatrudnienia. To wszystko brzmi świetnie, ale stale powraca jedno pytanie — jak za pomocą dostępnych rozwiązań realnie wpływać na zdrowie i samopoczucie pracowników? I to jeszcze tak, by nie narażać pracodawców na duże koszty ani zasobożerne działania?

Oczywiście jako pracownicy HR na wiele czynników nie mamy wpływu — indywidualne predyspozycje zdrowotne, choroby przewlekłe, sytuacja rodzinna osób zatrudnionych to kwestie, które pozostają poza naszym zasięgiem. Istnieją jednak sposoby na to, by efektywnie wspomagać pracowników w dbaniu o zdrowie, a także kształtować wellbeing w obrębie organizacji. W tym tekście przywołujemy kilka z nich.

Wspieraj work-life balance

Pracoholik w zespole to tylko pozorna korzyść dla firmy. Oczywiście taka osoba pracuje dużo i relatywnie szybko wykonuje swoje obowiązki. Pracoholicy są jednak zagrożeni wypaleniem zawodowym, działają w ogromnym stresie, co ma negatywny wpływ na ich zdrowie. Dlatego tak ważne jest aktywne wspieranie work-life balance w organizacji. Można to robić na różne sposoby, np. wprowadzić organizację pracy, która dopuszcza kilka dni wolnych, dodatkowy, płatny dzień urlopu, elastyczny czas pracy lub też zaproponować pracownikom benefity pozwalające im wygospodarować więcej czasu na odpoczynek. Przykładem takiego benefitu może być benefit żywieniowy, dzięki któremu pracownik zamówi posiłki z dofinansowaniem do miejsca pracy i zaoszczędzi cenny czas przeznaczony na gotowanie lunchu.

Buduj dobrą atmosferę i satysfakcję drobnymi zwyczajami

Zgodnie z badaniami Instytutu Gallupa wellbeing jest pojęciem złożonym, na które składa się zarówno dobre samopoczucie fizyczne, jak i czynniki psychiczne, takie jak brak stresu, poczucie sensu i docenienia wykonywanej pracy oraz dobre relacje społeczne. Miłą atmosferę w organizacji oraz poczucie docenienia u pracowników można budować również małymi krokami. Warto wprowadzić zwyczaje, które pozwolą członkom poszczególnych zespołów lepiej dostrzec wartość tego, co robią. Możesz np. zaproponować pracownikom, by raz w miesiącu wywieszali kartki z podziękowaniami lub miłymi słowami dla innych członków zespołu — małymi gestami można zmienić bardzo wiele. Dzięki temu osoby pracujące w firmie będą widzieć, że ich praca ma wartość dla innych, i przychylniejszym okiem spojrzą na współpracowników. W budowaniu lepszej atmosfery doskonale sprawdzają się też wspólne posiłki — to zawsze dobry pretekst do krótkiej rozmowy czy wymiany opinii.

Stwórz odpowiedni pakiet benefitów

Budowanie koszyka benefitów daje nam szereg możliwości, by zadbać o zdrowie i generalny dobrostan pracowników na wielu frontach. Nie chodzi tylko o najbardziej oczywiste rozwiązanie, jakim jest wdrożenie pakietu medycznego, ale także wykorzystanie innych świadczeń, które będą miały długofalowy wpływ na zdrowie osób w zespole. Pakiet sportowy z pewnością pomoże pracownikom w poprawić kondycję fizyczną i zachować dobrą formę oraz zminimalizować ryzyko wielu chorób. Z kolei odpowiednio zorganizowane posiłki z dofinansowaniem umożliwią pracownikom zadbanie o zdrową dietę i dostarczenie organizmowi codziennej dawki witamin oraz składników odżywczych.

Wybierz kompleksowy benefit żywieniowy

Okazuje się, że benefit żywieniowy to bardzo dobry sposób na poprawę zdrowia i samopoczucia pracowników. Opcja wirtualnej stołówki, czyli różnorodnych posiłków dostarczanych o stałej porze na teren firmy, daje wiele możliwości. Przede wszystkim pracownicy nie głodują w trakcie pracy i jedzą regularnie. Odpowiednia częstotliwość dostarczania składników odżywczych jest nie tylko filarem zdrowego żywienia, ale wpływa również pozytywnie na tzw. samoocenę zdrowia. Po drugie w przypadku benefitu lunchowego cała załoga ma ułatwiony dostęp do należycie skomponowanych dań w atrakcyjnych cenach (dzięki dofinansowaniu), których w dodatku nie musi przygotowywać samodzielnie. Czyż nie jest łatwiej sięgnąć po zdrowe, bogate w witaminy dania, gdy są tanie i nie trzeba tracić czasu na gotowanie? Na rynku istnieją również takie rozwiązania żywieniowe, które wspierają świadome planowanie zdrowego żywienia. W Lunchspot każde danie zawiera informację o gramaturze i kaloryczności, a pracownicy mają możliwość zamawiania posiłków z wyprzedzeniem — dzięki czemu mogą precyzyjnie zaplanować jadłospis na cały tydzień zgodnie ze swoim zapotrzebowaniem kalorycznym.

Jak widzisz, pracodawca może zrobić naprawdę wiele, żeby zadbać o zdrowie pracowników, a także sprawić, by ich wellbeing stał się faktem, a nie tylko pustym słowem. Nie zawsze trzeba w tym celu podejmować kosztowne, strategiczne zmiany, Z pewnością warto wykorzystać do tego celu drobne zmiany firmowych przyzwyczajeń i poszukać na rynku benefitów rozwiązań wspierających pracodawców w świadomym kształtowaniu prozdrowotnych nawyków u swoich pracowników. To ważne, gdyż tylko dzięki wspólnym wysiłkom na różnych poziomach — państwowym, pracowniczym i osobistym — jesteśmy w stanie budować zdrowe i szczęśliwe społeczeństwo.

Artykuł przygotowany we współpracy z firmą Lunchspot.
26 września 2023