Materiał z kategorii: MĄDRE BENEFITY
Z TEGO ARTYKUŁU DOWIESZ SIĘ MIĘDZY INNYMI:
👉 Jak wysoka inflacja wpływa na rynek benefitów?
👉 Dlaczego firmy wdrażają urlop menstruacyjny?
👉 Jak HR może stanąć na czele zielonej rewolucji?
Niewątpliwie rok 2023 naznaczony jest walką ze skutkami inflacji, dlatego zarządzanie budżetem przeznaczonym na benefity musi być niezwykle rozważne. Pracodawcy powinni nie tylko realnie ocenić swoje możliwości, ale również przyjrzeć się oczekiwaniom i zmieniającym się priorytetom pracowników.
Pandemia oraz wojna w Ukrainie sprawiły, że wiele osób przewartościowało swoje życie. Dlatego coraz większą popularnością cieszą się wszelkiego rodzaju platformy wspierające wellbeing.
Polacy nadal chcą też rozwijać się zawodowo, ale nie kosztem życia prywatnego. Dlatego pragnąc utrzymać u siebie pracowników, warto zastanowić się nad wdrożeniem benefitów wspierających równowagę między pracą i sferą prywatną pracowników.
Niektóre firmy testują czterodniowy tydzień pracy, workation, decydują się na wprowadzenie pracy hybrydowej. Co ważne, często sami pracownicy mogą wybrać, w jaki sposób pracują – z domu czy z biura. Możliwość zarządzania swoim czasem to benefit sam w sobie.
2023 jest też rokiem benefitów nietypowych. Należy do nich ubezpieczenie zdrowotne domowych pupili lub finansowanie sprzątania mieszkań pracowników. Brzmi atrakcyjnie, prawda? Jedno jest pewne: zmiany następują – kto za nimi nie nadąża, może niebawem borykać się z coraz większą rotacją pracowników.
Małgorzata Ohme, współzałożycielka i Chief Impact Officer w Mindgram.
Wiesz, że tworzymy najciekawszy w Polsce newsletter dla HR?
Sprawdź koniecznie! Dołącz do wyjątkowego grona Kadrowiczów!
Jednym z benefitów wpisujących się w nurty różnorodności i inkluzywności (DEI, Diversity Equity Inclusion), kobiecego zdrowia i wellbeingu w pracy – jest urlop menstruacyjny.
Na świecie udogodnienia związane z menstruacją dostępne są dla kobiet w niewielu krajach np. Japonii, Taiwanie, Indonezji, Korei Południowej czy Zambii, a wiele z nich nie słynie wbrew pozorom z postępowego stosunku do kobiet. W Zambii comiesięczny wolny dzień dostępny dla kobiet bez lekarskiego zaświadczenia nazywany jest „Dniem Matki”.
Jako pierwszy europejski kraj w lutym 2023 prawo od trzech do pięciu dni zwolnienia z powodu miesiączki wprowadziła Hiszpania. Wymagane jest tam jednak potwierdzenie dolegliwości przez lekarza prowadzącego, a refundacja kosztów utraconej produktywności następuje ze środków publicznych.
Tego typu urlop pojawia się także w Polsce. W tym roku wprowadziła go między innymi firma CD Projekt Red, tworząca gry komputerowe z serii „Wiedźmin” i „Cyberpunk” oraz producent wyrobów z jedwabiu, Spadiora. Już trzy lata temu prawo do „okresu wolnego od pracy” wprowadziła firma odzieżowa PLNY LALA.
Jak „zabrać się” za wprowadzenie takiego benefitu? Pierwszym pożądanym krokiem, o jakim powinni myśleć pracodawcy jest umożliwienie w tym czasie kobietom pracy zdalnej. Kolejnym jest dzień wolny płatny w stu procentach jako benefit dostępny dla tych kobiet, których dolegliwości utrudniają im efektywną pracę. Trzecią możliwością są rozwiązania systemowe na poziomie legislacyjnym obejmujące wszystkich pracodawców w danym kraju.
Wprowadzaniu zmian powinny zatem towarzyszyć działania edukacyjne mające na celu zmianę norm kulturowych w zakresie akceptacji różnorodności i minimalizacji ryzyka pogłębiania stereotypowego postrzegania kobiet jako mniej wartościowych pracowników.
Dlaczego warto o tym pomyśleć? Dobra znajomość cyklu menstruacyjnego pozwala kobietom na lepsze wykorzystywanie swojego potencjału dzięki pracy w zgodzie z własnym rytmem i poszanowaniu naturalnych cyklów regeneracji i produktywności. W czasie menstruacji kobiety narażone są infekcje, ale także na bóle brzucha, krzyża i migreny, fale zmęczenia, obniżenia nastroju, a nawet zawroty głowy i wymioty, co w efekcie powoduje utrudnioną koncentrację. Aż 15-25 proc. kobiet globalnie ma umiarkowane lub ostre bóle menstruacyjne, a wyliczenia z 2019 roku wykazały dziewięć dni prezenteizmu, czyli biernej obecności w pracy oznaczającej utraconą produktywność wynikającą ze związanej z menstruacją niedyspozycji psychofizycznej. Budowanie świadomości i poszanowanie cyklu kobiety to ważny krok w budowaniu bardziej przyjaznego dla kobiet świata pracy.
Ewa Stelmasiak, pionierka przywództwa i kultury dobrostanu, autorka książki pt. „Lider dobrostanu. Jak tworzyć wspierającą kulturę pracy w hybrydowym świecie”.
Nawet w trudnych gospodarczo czasach, firmy powinny działać ekologicznie i odpowiedzialnie. Z kilku powodów.
Po pierwsze, ochrona środowiska jest ważna, zwłaszcza dla przyszłych pokoleń. Dalej: to się po prostu opłaca. Firmy, które działają ekologicznie, mają większą szansę na pozyskanie klientów. Po trzecie: przyciągają najlepsze talenty.
W nadchodzącej edycji konferencji „Zdrowie i benefity” poszukamy odpowiedzi na pytanie o to, jak zielony HR może wdrażać idee ekologiczne w swojej firmie.
W czasie zawirowań ekonomicznych trudno myśli się o ideach. A jednak ekologia, dbałość o to, w jakim świecie działamy i jaki po sobie pozostawiamy jest nie tylko etycznie ważna. Jak pokazują liczne badania, ma kluczowe znaczenie dla dzisiejszych pracowników. Staje się więc realnym orężem w walce o najlepsze talenty.
Myślę, że ta zielona rewolucja rozleje się na wszystkie aspekty biznesowej działalności. Staje się nie tylko dodatkiem do misji i wizji firmy, ale stanem domyślnym; jeśli nie działasz ekologicznie, coś z tobą jest nie tak. Widzimy ją chociażby w planowaniu przestrzeni pracy (więcej niż segregowanie śmieci). Jestem przekonany, że to właśnie ekologiczne biuro, z czystym powietrzem i mnóstwem roślin jest ważnym argumentem, realnym benefitem, który może skłonić pracowników do powrotu z pracy zdalnej.
Ale ekologia to też zielony HR. Taki, który bierze odpowiedzialność i nadaje ton dyskusji wokół odpowiedzialności firmy za świat, w którym funkcjonuje. Wiem, że od HR-u się wiele wymaga, ale jeśli szukacie swojej drogi, „tematu przewodniego”, to właśnie kolor zielony może tu bardzo pomóc.
Tematowi ekologii i odpowiedzialności poświęcona będzie druga edycja spotkania „Zdrowie i benefity”, która odbędzie się w 15 czerwca (zdalnie). Zaprosiliśmy do współpracy firmy, które realnie dbają o to, aby nie tylko ich oferta benefitowa była mocno zakorzeniona w ekologii. Więcej informacji już wkrótce!
Dawid Zaraziński, dyrektor programowy meet&grow, ekspert rynku pracy.
Cyfrowe kursy językowe to nowoczesny benefit dla każdego pracownika. Platforma eTutor pozwala uczyć się języka wygodniej, przyjemniej i szybciej. Sztuczna inteligencja, multimedia i personalizacja powodują, że nauka jest bardzo skuteczna. Odbywa się ona we własnym tempie, w dogodnym czasie i bez stresu. eTutor uczy na wszystkich poziomach zaawansowania i zawiera specjalistyczne słownictwo ze wszystkich branż. Polecamy!
Wydawcą serwisu jest spółka Dreamcast.
Łączymy ludzi biznesu – takich jak Ty! Poznaj nas »