Taka rozmowa stanowi pewnego rodzaju wyzwanie. Wątki płyną wartko, wiedzy jest dużo, trudno nadążyć z notowaniem praktycznych wskazówek. Ale warto podjąć wyzwanie, bo w obszarze dbania o zdrowie (nasze własne i w kontekście biznesowym) mój rozmówca jest jednym z najbardziej doświadczonych w Polsce ekspertów.
„Mądry rozwój” to cykl rozmów redakcji StronaKadry.pl z ekspertami z różnych obszarów i osobami o wyjątkowym doświadczeniu życiowym lub zawodowym. Takie spotkania pozwalają nam dzielić się z Wami dobrymi inspiracjami oraz praktycznymi wskazówkami zmian. Wkrótce więcej rozmów! #MądryRozwój
Radosław Kruczek z Wellbeing Polska stawia sprawę jasno: dbanie o zdrowie to proces trwający całe życie. W tym sensie przypomina bycie w związku lub rodzicielstwo: to nie jest coś, co kończy się wraz z osiągnięciem pewnego celu np. utraty kilku kilogramów.
Musimy włączyć myślenie długoterminowe – przekonuje w naszej rozmowie. Odejść od myślenia „chcę tu i teraz” w stronę myślenia: „jak chcę, aby moje życie wyglądało w perspektywie pięciu dekad”.
Sprawy nie ułatwia mylne rozumienie tego, czym zdrowie jest i jak powinniśmy o nie dbać. Billboardy i marketing krzyczą, że zdrowie to „sześciopak”. Tymczasem większość z nas go nie potrzebuje i droga do niego może być niezdrowa – mówi Radosław Kruczek.
Dlatego ekspert radzi, aby zaczynać od budowania solidnych fundamentów. Często oznacza to pracę z nawykami. Formowanie nowego nawyku zaczynać powinno się na przykład od 1-minutowego spaceru. Dopiero po miesiącu można dokładać kolejną minutę. Wszystko po to, aby się nie frustrować, kiedy raz czy drugi się nie udało.
Wiesz, że tworzymy najciekawszy w Polsce newsletter dla HR?
Sprawdź koniecznie! Dołącz do wyjątkowego grona Kadrowiczów!
Mój rozmówca dzieli się także swoim doświadczeniem pracy z polskimi organizacjami. Ogromnym wyzwaniem jest dziś edukacja, zwłaszcza na poziomie zarządów firm.
Dużo większa świadomość wagi tematów związanych ze zdrowiem jest w działach HR czy EB. Po przejściu tego etapu zaczyna się długi proces budowania świadomości wśród osób decyzyjnych, zarządów. To osoby, które często mają 45-55 lat, urodziły się w starym systemie i nie mają jeszcze przekonania, że są to kluczowe sprawy – zauważa.
Wyzwaniem jest też perspektywa. Polskie firmy są często nastawione na funkcjonowanie w krótkich terminach, nie patrzy się powyżej kwartału czy roku.
Przez to mało kto myśli skąd właściwie ta duża rotacja, skąd tyle ospałości i narzekania – mówi Radosław Kruczek. Dodaje, że organizacje, które chcą być fair, muszą wziąć współodpowiedzialność za zdrowie swoich pracowników. Potrzeba im też więcej cierpliwości. Zaopiekowanie się zdrowiem pracowników nie kończy się na jednym wydarzeniu (na przykład webinarium).
Spotykamy się z takimi przypadkami, że po miesiącu pracy dyrektor pyta nas: „to co, mamy już to zdrowie mentalne w firmie?” – mówi z uśmiechem. Dodaje, że dla ambitnych firm mądre zaangażowanie w temat wellbeingu to dziś szansa na bycie w awangardzie i na budowanie nowoczesnej marki pracodawcy. Według niego takie firmy w Polsce stanowią dziś małą, około 5-procentową grupę.
Co ciekawe, Radosław Kruczek zdradza, że w rozmowach o zdrowiu do ludzi trafia język korporacyjny. Dlatego używa takich pojęć, jak benchmarki czy „kejpijaje”.
Organizacje, które chcą być fair, muszą wziąć współodpowiedzialność za zdrowie swoich pracowników
Radosław Kruczek Tweetnij
Rozmowy warto posłuchać do końca. Mój rozmówca radzi od czego warto zacząć drogę dbania o zdrowie w każdym z czterech, kluczowych dla zdrowia filarów (sen i regeneracja, zdrowie mentalne, odżywianie, aktywność fizyczna). To kilka bardzo praktycznych wskazówek!
Na zakończenie naszej rozmowy Radosław Kruczek radzi: podejmuj długodystansowe decyzje; uspokój się z oczekiwaniami i drogami na skróty. Bądź mądrzejszy. Trudno o lepsze podsumowanie. Zainspirowany przez mojego rozmówcę podejmuję wyzwanie: buduję nawyk codziennej jazdy na rowerze stacjonarnym. Zaczynam od jednej minuty dziennie!
Jakie są cztery filary dbania o zdrowie?
Sen i regeneracja, zdrowie mentalne, odżywianie, aktywność fizyczna
Nawet w trudnych gospodarczo czasach, firmy powinny działać ekologicznie i odpowiedzialnie. Z kilku powodów.
Po pierwsze, ochrona środowiska jest ważna, zwłaszcza dla przyszłych pokoleń. Dalej: to się po prostu opłaca. Firmy, które działają ekologicznie, mają większą szansę na pozyskanie klientów. Po trzecie: przyciągają najlepsze talenty.
W nadchodzącej edycji konferencji „Zdrowie i benefity” poszukamy odpowiedzi na pytanie o to, jak zielony HR może wdrażać idee ekologiczne w swojej firmie.
Mądry rozwój to wyjątkowy obszar treści publikowanych w naszym serwisie. Piszemy o dobrym życiu, o tym jak mądrze się rozwijać, na co zwracać uwagę i jakich błędów nie popełniać. Jeśli chcesz dotrzeć do ambitnych praktyków HR ze swoim przekazem, daj nam znać. Wystarczy, że napiszesz na wspolpraca@meetandgrow.pl.
Wydawcą serwisu jest spółka Dreamcast.
Łączymy ludzi biznesu – takich jak Ty! Poznaj nas »