Jako organizatorzy wydarzeń dla praktyków HR wiemy bardzo dobrze, jak ważne są branżowe spotkania. To czas wymiany poglądów, rozwoju opartego na wiedzy, mądrego networkingu. Wiemy też jednak, że pandemia dramatycznie dotknęła ten obszar życia zawodowego – przez wiele miesięcy nie można było się w ogóle spotykać, wydarzenia przeniosły się do internetu. Dziś mamy świadomość, że spotkania online to nie są takie same spotkania jak te stacjonarne. Czy gorsze? Może po prostu inne?
Wiesz, że tworzymy najciekawszy w Polsce newsletter dla HR?
Sprawdź koniecznie! Dołącz do wyjątkowego grona Kadrowiczów!
Z przyjemnością sięgnąłem po nowe opracowanie firm Antal i Eventory pt. „Spotkania i wydarzenia biznesowe w czasach zmiany”. Jak czytamy we wprowadzeniu:
Pandemia Covid-19 w nieodwracalny sposób przemodelowała zarówno procesy, jak i relacje biznesowe. Spotkania i wydarzenia zmieniły swój charakter – dziś trudno już sobie wyobrazić jakąkolwiek interakcję biznesową bez udziału kanałów online.
Autorzy opracowania postawili sobie za cel opisanie roli, jaką spotkania i wydarzenia biznesowe online, in-person (stacjonarne) oraz hybrydowe (wydarzenia na żywo z jednoczesną transmisją online, umożliwiającą zdalne uczestnictwo) odgrywają w budowaniu aktywnej postawy pracowników, klientów i partnerów firmy. To bardzo ciekawe wyzwanie – i to w podwójnym kontekście: własnego rozwoju praktyków HR (bycie uczestnikiem wydarzeń) oraz organizacji spotkań we własnej firmie (HR jako facylitator).
Dziś już nie tylko wynagrodzenie decyduje o tym, czy [pracownicy] zostaną w firmie. Utożsamianie się z przedsiębiorstwem, wiara w jego wartości czy kulturę organizacyjną to coraz częściej determinanty ich lojalności. Bez firmowych eventów ich budowanie i wzmacnianie mogą być dla menedżerów bardzo trudne – przekonuje Andrzej Targosz, CEO Eventory.
Bez firmowych eventów budowanie i wzmacnianie lojalności pracowników mogą być dla menedżerów bardzo trudne
Andrzej Targosz Tweetnij
Do jakich więc wniosków doszli badacze? Oto kilka najciekawszych dla mnie „insajtów”.
Ponad połowa badanych (62%) zwraca uwagę na znaczenie spotkań i decyduje się na organizowanie ich nawet kilka razy w tygodniu. Do wyjątków należą firmy, które organizują eventy kilka razy w roku czy rzadziej niż raz w roku.
Event marketing jest uznawany za skuteczne narzędzie biznesowe do budowania relacji wewnątrz firmy, jak również z jej konsumentami i klientami. 78% badanych za najważniejszy cel eventów uznaje budowanie relacji z partnerami. Podczas spotkań i wydarzeń ma miejsce wymiana doświadczeń, co jest inspirujące zarówno dla marki, jak i klienta.
Eventy hybrydowe umożliwiają połączenie silnych stron eventów online i stacjonarnych. Zapewne dlatego respondenci reprezentujący różne obszary są zgodni, że to one będą najczęściej organizowane w przyszłości. W przypadku przedstawicieli HR aż 77% jest zdania, że to właśnie hybryda będzie modelem najczęściej wykorzystywanym w przyszłości.
W raporcie opisano również postrzeganie różnego rodzaju eventów. Spotkania online – dominujące w ostatnich miesiącach – są chwalone za zasięg (można uczestniczyć niemal z dowolnego miejsca), koszt (często niższy niż w przypadku stacjonarnych) oraz wygodę. Jednocześnie jednak badani wskazywali na ich słabe strony: utrudnione finalizowanie biznesu podczas wydarzenia, trudniejsze nawiązywanie kontaktu oraz niższe zaangażowanie uczestników.
Jak pisałem wcześniej, badani (zwłaszcza HR-owcy) są przekonani, że przyszłość spotkań ma hybrydowy odcień. Spotkania hybrydowe są chwalone przede wszystkim za elastyczność i wygodę. Z jednej strony można bowiem spotkać się na żywo, wymienić wiedzą czy rozwijać mniej formalne relacje, z drugiej, dzięki cyfryzacji, otrzymujemy możliwość „konsumowania” treści spotkań w wygodnej dla siebie formie np. na dedykowanym portalu wiedzy. Spotkania hybrydowe cieszyć się będą w najbliższym czasie dużym zainteresowaniem.
Nawet w trudnych gospodarczo czasach, firmy powinny działać ekologicznie i odpowiedzialnie. Z kilku powodów.
Po pierwsze, ochrona środowiska jest ważna, zwłaszcza dla przyszłych pokoleń. Dalej: to się po prostu opłaca. Firmy, które działają ekologicznie, mają większą szansę na pozyskanie klientów. Po trzecie: przyciągają najlepsze talenty.
W nadchodzącej edycji konferencji „Zdrowie i benefity” poszukamy odpowiedzi na pytanie o to, jak zielony HR może wdrażać idee ekologiczne w swojej firmie.
Spotkania branżowe są nieodłączną częścią naszej zawodowej aktywności i tu nic się nie zmieni. Inne mogą być formy, które – być może – wymuszą zmianę naszych przyzwyczajeń. Wciąż jesteśmy na etapie uczenia się, zbierania doświadczeń i szukania odpowiedzi na to, jak przygotować najlepsze wydarzenie – takie z wysokim zaangażowaniem, interesujące i wspierające rozwój. Będziemy również przekonywać się, jak działają spotkania hybrydowe. Bardzo pomocny w tych poszukiwaniach jest raport Antal i Eventory. Serdecznie zapraszam do jego lektury: znaleźć go można na tej stronie.
Dla ilu badanych, hybrydowe spotkania będą najpopularniejszym typem wydarzeń?
Stwierdziło tak aż 77 proc. praktyków HR!
Cyfrowe kursy językowe to nowoczesny benefit dla każdego pracownika. Platforma eTutor pozwala uczyć się języka wygodniej, przyjemniej i szybciej. Sztuczna inteligencja, multimedia i personalizacja powodują, że nauka jest bardzo skuteczna. Odbywa się ona we własnym tempie, w dogodnym czasie i bez stresu. eTutor uczy na wszystkich poziomach zaawansowania i zawiera specjalistyczne słownictwo ze wszystkich branż. Polecamy!
Wydawcą serwisu jest spółka Dreamcast.
Łączymy ludzi biznesu – takich jak Ty! Poznaj nas »