Jak wynika z raportu Deloitte, 21 proc. firm na świecie i 12 proc. firm w Polsce nie było przygotowanych na nadejście kryzysu związanego z COVID-19. Pandemia przeorganizowała pracę przedsiębiorstw. Wiele wskazuje na to, że zmiany z ostatnich miesięcy zostaną z nami na dłużej. Staną się częścią nowej, pocovidowej rzeczywistości.
Według badań przeprowadzonych przez Deloitte, 22 proc. menedżerów wierzy, że to właśnie pracownicy działów HR będą wyznaczać kierunek zmian w przedsiębiorstwach w perspektywie najbliższych 3-5 lat. Nowe warunki pracy, zachwianie samopoczucia pracowników związane z izolacją i obawą o zdrowie, zdalny bądź hybrydowy model spotkań… To wszystko pokazało, że HR-owcy są niezbędni, aby zapewnić organizacji ciągłość funkcjonowania i utrzymać efektywność pracowników.
Kiedy zagrożenie związane z COVID-19 minie, prawdopodobnie nie wrócimy do modelu pracy w pełni stacjonarnej. Według danych Future Business Institute 75 proc. pracowników uważa, że odpowiadałoby im łączenie pracy zdalnej i biurowej. Wyzwaniem dla działów HR staje się więc zadbanie o komunikację. Taką, która – prowadzona na odległość – wymaga specyficznych narzędzi, kompetencji cyfrowych i umiejętności społecznych odmiennych niż kontakt twarzą w twarz.
Aż 41 proc. polskich menedżerów wskazuje, że działy HR miały duży udział we wdrażaniu praktyk pozytywnie wpływających na samopoczucie pracowników. Wynik starcia pandemia a HR? Szukanie pomysłów na to, jak poprawić zdrowie i poczucie bezpieczeństwa w zespole, które na stałe weszło repertuaru obowiązków HR-owców. Dzięki działom HR firmy zainteresowały się warsztatami i platformami wellbeingowymi czy postanowiły zapewnić swoim pracownikom możliwość wykonania badań krwi i testów na COVID-19 w domu bądź siedzibie firmy.
Kadra kierownicza w pandemii przeszła test z zarządzania. O tym, czy go zdała, często decydowało wsparcie działów HR. Wprowadzenie nowego stylu przywództwa, nauka kontrolowania emocji w kryzysie czy techniki elastycznego delegowania obowiązków to elementy zarządzania, które kierownicy i menadżerowie wypracowują pod okiem HR-owców.
Pandemia a HR – praca w dziale personalnym w tak trudnym czasie brzmi jeszcze dumniej. Miejmy nadzieję, że nowe ścieżki wytyczone przez HR-owców będą przynosić korzyści zarówno pracownikom, jak i zatrudniającym ich organizacjom!
To nowoczesna platforma oferująca domowe i firmowe badania oraz inne usługi medyczne z dojazdem do Pacjenta. Zorganizuj akcję profilaktyczną dla swoich pracowników i pokaż, że o nich dbasz. Zdrowie to najlepszy benefit! Więcej na upacjenta.pl.
Jaki procent pracowników mówi, że odpowiadałoby im łączenie pracy zdalnej i w biurze?
Uważa tak 75 proc. pracowników. A to oznacza, że dbanie o dobrą komunikację i zdrowie będzie dla HR coraz ważniejsze!