Marka osobista w HR: dlaczego warto ją świadomie budować?

Osoby o dobrze zbudowanej marce osobistej, łatwiej rekrutują i przyciągają talenty – przekonuje Jarek Jarzębowski.
Grafika do tekstu Marka osobista w HR

Nie ma czasu na głupoty...

Po co praktyk HR miałby się przejmować czymś takim, jak marka osobista?

Każdy z nas ma jakąś markę osobistą. Pytanie tylko, czy świadomie ją budujemy i zarządzamy, czy zostawiamy, aby była „jakaś”? Ja jestem przekonany o tym, że tematem marki osobistej warto się zająć świadomie, niezależnie od branży w jakiej pracujemy. W obszarze HR szczególnie! Takie działania pomagają zarówno realizować prywatne cele, jak i wspierają te zawodowe. Osoby o dobrze zbudowanej marce osobistej, łatwiej rekrutują i przyciągają talenty.

Jarek Jarzębowski

Jarek Jarzębowski

Jest etatowym HR Business Partnerem w Dr.Max Polska, twórcą podkastu „HR espresso” oraz prelegentem na branżowych konferencjach i autorem artykułów w prasie. Prowadzi również zajęcia na studiach podyplomowych, a także wspiera Stowarzyszenie PSZK.

Jest również prelegentem 33. edycji Kongresu Kadry (“Ścieżki kariery w HR”, 14-16 czerwca 2021). Sprawdź innych prelegentów tej edycji i dołącz do grona uczestników! Więcej informacji »

Nie mam czasu na głupoty na LinkedIn, wolę zająć się pracą – to częste zdanie, jakie słyszę od świetnych skądinąd ekspertów. I oczywiście bardzo dobrze je rozumiem. Ale czy nie jest trochę tak, że marka osobista to obszar, który powinniśmy „zaopiekować” tak samo jak inne?

Moim zdaniem tak – warto. Ja też rozumiem, że wiele osób chce zająć się tym, na czym zna się dobrze. Czasy jednak się zmieniają i budowanie marki osobistej – zwłaszcza w obszarze HR – staje się coraz bardziej istotne. Wiem jednak, że nie wszyscy czują się z tym komfortowo. Jeśli jednak nie zrobimy pierwszego kroku, to na pewno nie dojdziemy do celu.

Na szczęście coraz więcej świadomych działań widać w tym obszarze i coraz więcej osób otwiera się na takie dodatkowe działania. Mnie osobiście bardzo to cieszy! Mam nadzieję, że scena HR-owa na LinkedIn będzie się dalej prężnie rozwijała i będzie coraz więcej ciekawych dyskusji, w których będzie można wziąć udział. Budowanie marki osobistej eksperta najlepiej jest bowiem pokazać w dyskusjach – w inicjowaniu ich lub uczestniczeniu.

Marka osobista w HR w praktyce

Wiemy już, że marka osobista w HR to coś, co warto budować. Teraz czas na „jak”. Powiedz proszę, jakie są najczęstsze błędy popełniane przez praktyków HR w tym obszarze?

Tych błędów jest sporo. Brak świadomości jak działają media społecznościowe, brak celu i wizji takich działań, działania ad hoc, zamiast strategicznych, brak autentyczności w działaniu, czy brak analizowania swoich działań w tym obszarze. Potencjalnych błędów jest oczywiście o wiele więcej, ale każda sytuacja jest inna, dlatego warto podchodzić do nich indywidualnie.

Dużo zależy też od tego o czyjej marce osobistej mówimy: rekrutera, dyrektora HR, konsultanta? Osoby z dwuletnim stażem, a może dwudziestoletnim? Każda osoba powinna nieco inaczej podejść do budowania marki osobistej i to co u jednego będzie błędem, u innej osoby będzie doskonałym wyborem.

Budowanie marki osobistej eksperta HR najlepiej jest pokazać w dyskusjach – w inicjowaniu ich lub uczestniczeniu

Czy pracodawcy powinni wspierać (albo przynajmniej patrzeć przychylnym okiem) swoich pracowników w ich działaniach związanych z marką osobistą? Nie będzie tak, że ci pracownicy zaraz wyjdą z organizacji?

Moim zdaniem warto wspierać jej budowanie, ponieważ marka osobista w HR to jest działanie, które przynosi również korzyści organizacji. Jest z nią trochę tak, jak w tym kawale, kiedy CFO przychodzi do CEO i mówi: „Szefie, co jeśli my wydamy pieniądze, wyszkolimy ludzi i odejdą?”. Na co CEO odpowiada: „A co, jeśli nie wydamy, nie wyszkolimy i zostaną?”.

Wsparcie w budowaniu marki osobistej może przynieść realne i wymierne korzyści. Brak takiego wsparcia nic nam nie daje, a blokowanie działań może tylko zaszkodzić.

Dobre marki

Na koniec poleć proszę, kogo Twoim zdaniem warto obserwować na LinkedIn w obszarze HR?

Takich osób jest, co najmniej kilka – dość wspomnieć takie osoby, jak Agnieszka Ert-Eberdt, Dariusz Użycki, Piotr Palikowski, Agnieszka Niezgódka – dużo zależy od tego, czego oczekujemy i czego chcemy się nauczyć. Bardzo polecam też zestawienia najciekawszych artykułów i wydarzeń, które publikuje Łukasz Kołodziejczyk pod nazwą HRlityczny.

Jako aktywny podkaster w „HR espresso”, polecam też śledzenie tej formy – inne podcasty, które warto znać, to na pewno „HR-UP!”, „Scenariusze Kariery”, czy „Zwinność osobista”.

Zapraszam też oczywiście do obserwowania mnie – zarówno na LinkedIn oraz w podcaście „HR espresso” 😊 A tak naprawdę powinienem powiedzieć inaczej – zapraszam do aktywnego udziału w dyskusjach!

Czy pamiętasz z artykułu...

Wymień dwa lub trzy błędy w budowaniu marki osobistej w HR, o których wspomina nasz rozmówca.

Są to: brak świadomości jak działają media społecznościowe, brak celu i wizji takich działań, działania ad hoc, zamiast strategicznych, brak autentyczności w działaniu, czy brak analizowania swoich działań w tym obszarze.

Zostań partnerem naszego serwisu!

To jedno z miejsc, w którym nasi Czytelnicy zobaczą Twoje logo i przeczytają informacje o Twojej firmie. Jeśli więc chcesz dotrzeć do praktyków HR ze swoim przekazem, daj nam znać. Wystarczy, że napiszesz na wspolpraca@meetandgrow.pl

Share on linkedin
LinkedIn
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter