Materiał z kategorii: ZDROWIE PRACOWNIKA

Jakub Zieliński: jak budować odporną psychicznie organizację [Forum Zdrowie Pracownika]

Bezprecedensowe wyzwania oznaczają konieczność zbudowania nowego podejścia do wellbeingu. To zadanie nie tylko dla HR-u, przekonuje Jakub Zieliński.

Z TEGO ARTYKUŁU DOWIESZ SIĘ MIĘDZY INNYMI:

👉 Jaki jest poziom wypalenia polskich pracowników?

👉 Na czym polegać ma nowe podejście do budowania strategii wellbeingowej?

👉 Na jakie bariery w realizacji programów zwraca uwagę Jakub Zieliński?

Majowe Forum Zdrowie Pracownika obfitowało w rozmowy o budowaniu i zachowaniu dobrostanu w organizacjach. W trudnych, kryzysowych czasach jest to szczególnie ważne i trudne zadanie. Jakub Zieliński, CEO firmy Mindgram, która była partnerem Forum, wskazywał na kluczowe trendy i najlepsze praktyki w budowaniu odpornej psychicznie organizacji. Zapraszamy do obejrzenia wystąpienia i/lub lektury najważniejszych spostrzeżeń.

Wiesz, że tworzymy najciekawszy w Polsce newsletter dla HR? Sprawdź koniecznie! Już dziś dołącz do wyjątkowego grona Kadrowiczów!

Wellbeing? Nie jest dobrze

„Sytuacja jest bardzo zła”, rozpoczął Jakub Zieliński. Widać to choćby po wskaźniku wypalenia zawodowego. Jest rekordowo wysoki: Polska zajmuje pierwsze miejsce w tym obszarze (na równi z Rosją). Ekspert wskazywał dane mówiące o tym, że 52 proc. pracowników doświadcza wypalenia (59 proc. wśród „milenialsów” i „generacji z”).

Konsekwencjami tak opisanej sytuacji są między innymi rosnąca absencja, spadek wydajności, duża rotacja. To właśnie jej obawia się 91 proc. liderów HR. Bardzo wyraźnie możemy również wskazać na bariery związane z dostępem do opieki psychologicznej. Są to między innymi:

👉 stygma – szczególnie w miejscu pracy, nie jest to naturalnie miejsce do prowadzenia rozmów o zdrowiu psychicznym,

👉 dopasowanie – nie każdy jest gotowy na psychoterapię czy medytację,

👉 dostęp – czas dostępności ekspertów jest wydłużony, ponieważ zapotrzebowanie na ich usługi jest bardzo wysokie,

👉 koszt – wzrósł w czasie pandemii, wiele osób nie może pozwolić sobie na prywatną pomoc psychologiczną.

W rezultacie większość osób nie otrzymuje na czas pomocy psychologicznej, a stan psychiczny pracowników pogarsza się.

Jakub Zieliński

Jakub Zieliński

Współzałożyciel & CEO w Mindgram. To platforma, która pomaga pracownikom i organizacjom budować siłę, odporność oraz dbać o kondycję psychiczną i wellbeing.

Posiada ponad 20 lat doświadczenia w budowie i zarządzaniu największymi internetowymi markami konsumenckimi. Jest także specjalistą ds. zdrowia cyfrowego oraz współzałożycielem wielu serwisów tematycznych. Częsty prelegent na konferencjach poświęconych tematyce zdrowia cyfrowego oraz ekspert i mentor w Parlamencie Europejskim.

Jakub Zieliński: potrzebujemy nowego podejścia

Jak w tej sytuacji odnajduje się HR? Z jednej strony ponad 90 proc. firm planuje rozszerzenie programów wellness w najbliższej przyszłości. Z drugiej jednak praktycy HR wskazują na szereg przeszkód do pokonania. Jakub Zieliński dzielił się wnioskami ze swoich rozmów z klientami. Praktycy mówią najczęściej, że:

👉 brakuje im holistycznego rozwiązania,

👉 obecne rozwiązania nie angażują pracowników,

👉 potrzebują lepszej profilaktyki zdrowia psychicznego,

👉 posiadane rozwiązania nie oferują spersonalizowanej opieki.

Jakub Zieliński powiedział następnie, że potrzebujemy nowego podejścia. Dlaczego? Wymagają tego czasy kryzysu. Nie znamy długotrwałych skutków pandemii. Nie wiemy też, jakie długofalowe konsekwencje będzie miało wdrożenie hybrydowego modelu pracy. Jest również ogromna niepewność dotycząca wydarzeń na świecie i sytuacji ekonomicznej. A do tego zmieniają się potrzeby pracowników: oczekują i są gotowi na otrzymywania wsparcia psychologicznej w miejscu pracy.

Jak przy współpracy z dostawcą skutecznie wprowadzać benefity?

Polityka benefitowa to coś znacznie więcej niż strategia i wybór odpowiednich benefitów. Pod uwagę wziąć należy także proces wdrożenia. W tym procesie bardzo ważny jest sam wybór właściwego dostawcy.

O tym, jak z sukcesem przeprowadzić wdrożenie przy udziale dostawcy i jakich błędów unikać porozmawiamy już 20 września podczas konferencji MeetBenefit.

Dołącz do stacjonarnego wydarzenia. Udział jest bezpłatny!

Strategia w konkretnych działaniach

Konsekwencją nowego podejścia musi być nowa strategia wellbeingowa. Obejmować ona powinna nie tylko HR, ale wszystkie działy w firmie, ponieważ jest to problem także finansowy, organizacyjny. Ekspert przybliżył także wybrane aspekty takiej strategii (między innymi spersonalizowanej opieki, odpowiedzi na złożone potrzeby pracowników, destygmatyzacji problemów związanych ze zdrowiem psychicznym).

Co więcej, kompleksowe wsparcie wellbeingowe oraz prewencja stają się standardem oferowanym przez pracodawców. Obejmuje ono zarówno dobrostan fizyczny, jak i psychologiczny, zawodowy i społeczny. Rozumieją to nowoczesne firmy, które chcą nie tylko dbać o swoje zespoły, ale także budować swoją pozycję na rynku talentów.

Bardzo ważne, mówił Jakub Zieliński, jest też budowanie świadomości własnych potrzeb pracowników i zaangażowania ich w programy wellbeingowe. Wskazywał konkretne sposoby na to, jak to osiągnąć.

Kompleksowe wsparcie wellbeingowe oraz prewencja stają się standardem oferowanym przez pracodawców #StronaKadry

Zostań partnerem naszego serwisu!

To jedno z miejsc, w którym nasi Czytelnicy zobaczą Twoje logo i przeczytają informacje o Twojej firmie. Jeśli więc chcesz dotrzeć do praktyków HR ze swoim przekazem, daj nam znać. Wystarczy, że napiszesz na wspolpraca@meetandgrow.pl

LinkedIn
Facebook
Twitter