Lunchspot to więcej niż posiłki dla pracowników: rozmawiamy o biznesie i benefitach w czasie pandemii

„Pracodawcy zaczynają dostrzegać, że dotychczas oferowane benefity to zdecydowanie za mało, aby wyróżnić się na rynku”.

Dawid Zaraziński: Jak Lunchspot poradził sobie w pandemii? Jak podeszliście do „pandemicznego” wyzwania, kiedy dotychczasowy biznes okazał się dla wielu firm oferujących benefity bardzo trudny?

Tomasz Woźniak, LunchspotNasz biznes w dużej mierze opiera się na działalności online oraz dowozach. Można by więc stwierdzić, że byliśmy do niej idealnie przygotowani. Niestety, prawdopodobnie tak, jak dla wszystkich – pandemia COVID-19 dla nas również była ogromnym zaskoczeniem.

Oczywiście, po pierwszych doniesieniach z zagranicy braliśmy pod uwagę pewne niedogodności oraz opracowaliśmy możliwe warianty działania. Jednak chyba nikt nie spodziewał się, że jej pojawienie się w Polsce praktycznie wywróci większość biznesów „do góry nogami”.

Odpowiadając na Twoje pytanie: potraktowaliśmy to jako dodatkową szansę na jeszcze szybszy rozwój naszej działalności.

Owocowe wtorki, firmowe śniadania… Wspólne, zdrowe jedzenie „rozgościło się” w polskich biurach. Przyszła jednak pandemia i jedna trzecia pracowników rozpoczęła przygodę z pracą zdalną. Jakie były Wasze pierwsze reakcje? Co się dla Was zmieniło?

Gdy zdążyliśmy się przyzwyczaić do tych okoliczności – reakcja Lunchspot mogła być tylko jedna. Po prostu zaadaptowaliśmy się do nowych warunków. W zasadzie najpoważniejsze zmiany zaszły w systemie dostarczania naszych posiłków. Gdy część pracowników przeszła na „home office” po prostu zmieniliśmy adresy dostaw, które od tamtej pory (zamiast do ich firmy) trafiają bezpośrednio do domów i mieszkań.

Wprowadziliśmy liczne procedury bezpieczeństwa w zakresie dostaw posiłków do zakładów produkcyjnych i centrów logistycznych, które zostaną już z nami na zawsze. Widzimy, że coraz częściej firmy decydują się na dowożone posiłki w bezpiecznych zgrzewanych opakowaniach zamiast inwestycji we własną stołówkę. Jest to rozwiązanie tańsze, bardziej elastyczne oraz przede wszystkim bezpieczniejsze, ponieważ stołówka jest jedna a co za tym idzie, pracownicy jedzą w jednym miejscu. W Lunchspot możemy zaś stworzyć dowolną liczbę punktów dostaw, dzięki temu pracownicy mają bliższy dostęp do jedzenia oraz nie gromadzą się. Mamy klienta, u którego dzięki stworzeniu dodatkowych punktów odbiorów posiłków pracownicy po raz pierwszy mają dostęp do posiłków, ponieważ odległość od stołówki to był wcześniej prawie kilometr.

Pandemia również wymusiła digitalizację już istniejących stołówek a my w tym pomagamy wprowadzając na przykład zdalne zamawianie, odbiory bez kolejek oraz zbiorcze płatności bezgotówkowe. Kompleksowo wspieramy w tych wszystkich kwestiach, aby pracodawcy współpracując z nami mieli jak najwięcej korzyści.

Przekonujecie, że oferowana przez Was wirtualna stołówka to nie tylko wygoda dla pracowników, ale także benefit korzystny z punktu widzenia pracodawcy. Jakie są korzyści współpracy z Wami?

Do najbardziej „namacalnych” korzyści zaliczamy przede wszystkim oszczędności. Mowa tu zarówno o kwestiach finansowych, jak i organizacyjnych. Tego rodzaju wydatki na posiłki mogą być zaliczone na poczet kosztów, a dodatkowo obniżają należność wobec ZUS. Ponadto, pozwalają ograniczać czas spędzany zarówno na zamawianiu oraz konsumpcji posiłków. Ciepłe i świeże dania dostarczane są bezpośrednio pod wskazany adres, dzięki czemu pracownicy nie muszą opuszczać terenu firmy.

W tym miejscu warto również wspomnieć o korzyściach, których nie widać na pierwszy rzut oka. Zaliczamy do nich chociażby wzrost motywacji pracowników, a także podniesienie renomy samego pracodawcy.

Praca zdalna czy nie, nasz organizm ma swoje potrzeby. Z Waszych obserwacji wynika, że na „home office” łatwiej czy trudniej pamiętać o zdrowym odżywianiu?

Zdecydowanie jest to znacznie trudniejsze. Pracy w domu jest często więcej niż w biurze. Dodatkowo jesteśmy cały czas online. Nie robimy małych przerw oraz wypraw do biurowej kuchni. Pomimo tego, że jesteśmy w domu i teoretycznie wszystko jest pod ręką to często brakuje nam czasu na przygotowanie pełnowartościowego lunchu.

Pracodawcy zaczynają dostrzegać, że dotychczas oferowane benefity to zdecydowanie za mało, aby wyróżnić się na rynku.

Jak praktycy HR mogą pomóc swoim zespołom zadbać o zdrowie? Na co warto zwrócić szczególną uwagę?

Oczywiście, zapewniając dostęp do świeżych i smacznych posiłków – na przykład od Lunchspot. Wdrażając nasze kompleksowe plany żywieniowe wspólnie z pracodawcami budujemy zdrowe nawyki żywieniowe oraz wspieramy zdrowie naszych pracowników. Jednak pomijając kwestię odżywiania – liczy się edukacja oraz zapewnienie odpowiedniej infrastruktury.

W materiałach, które publikujemy na firmowym blogu często namawiamy naszych odbiorców do tego, aby sami zachęcali swoich pracowników do zmiany złych nawyków i w konsekwencji prowadzenia zdrowego trybu życia. Świetnymi przykładami sposobów ułatwiających dbanie o zdrowie są ergonomiczne stanowiska pracy, regularne masaże (prowadzone w firmie lub w domu), a nawet karnety do SPA.

Jak według Was zmieni się podejście firm do benefitów prozdrowotnych?

W naszej ocenie pracodawcy zaczynają dostrzegać, że dotychczas oferowane benefity to zdecydowanie za mało, aby wyróżnić się na rynku. A co za tym idzie: przyciągać najlepszych kandydatów.

Powiedzmy sobie szczerze, karty sportowe, prywatna opieka medyczna czy tzw. owocowe wtorki (lub inne dni tygodnia) są obecne praktycznie w każdej firmie. Większość pracowników zdążyła się do nich przyzwyczaić w takim stopniu, że nie traktują tego jako benefitu, a bardziej jako podstawowy składnik ich wynagrodzenia.

Według naszych obserwacji coraz więcej firm będzie inwestować jeszcze w mniej popularne, aczkolwiek bardziej atrakcyjne formy wspierania swoich pracowników. W Lunchspot mamy nadzieję, że na pierwszym miejscu tej nowej listy znajdą się właśnie posiłki. Dodatkowo najważniejsza jest elastyczność tych benefitów, czyli płacimy, gdy realnie wykorzystujemy dany benefit i jest on dostępny zarówno w biurze jak i na „home office”.

logo Lunchspot

Partnerem materiału jest Lunchspot

Lunchspot to kompleksowa obsługa oraz organizacja posiłków dla pracowników w systemie pracy zmianowej. Wspieramy zdrowie i dobre samopoczucie Twoich pracowników każdego dnia. Zapewniamy dostęp do codziennych świeżych i różnorodnych posiłków. Pozwalamy zaoszczędzić pracodawcy nawet 40 godzin tygodniowo. Więcej informacji na tej stronie.

LinkedIn
Facebook
Twitter