Czym jest wellbeing?

Wellbeing (czasem zapisywany w formie well-being) to stan zdrowia i poczucia szczęścia, dobre samopoczucie. Najczęściej na polski tłumaczy się słowem „dobrostan”.

Zostań partnerem Słownika HR!

Pokaż swój produkt lub usługę swojej grupie docelowej – praktykom HR szukającym sprawdzonej, praktycznej wiedzy!

Istnieje wiele opisowych definicji wellbeingu. Według firmy Gallup, która opracowała narzędzie Sharecare Well-Being Index, na wellbeing składa się pięć elementów:

  1. Cel (purpose) – lubienie tego, co robisz każdego dnia i bycie zmotywowanym do osiągania celów.
  2. Relacje (social) – otrzymywanie wsparcia i miłości.
  3. Finanse (financial) – zarządzanie ekonomiczną sferą życia w celu redukcji stresu i zapewnienia bezpieczeństwa finansowego.
  4. Społeczność (community) – zadowolenie z miejsca zamieszkania, poczucie bezpieczeństwa i dumy z posiadanych więzi.
  5. Stan fizyczny (physical) – posiadanie dobrego zdrowia i energii do wykonywania codziennych zadań.

Psycholog Martin Seligman zaproponował PERMA, model określający pięć elementów dobrego życia. Podobnie jak w przypadku indeksu Gallupa, składa się z pięciu elementów:

  1. pozytywnych emocji (P → positive emotions) takich jak radość, inspiracja, uznanie,
  2. zaangażowania (E → engagement), stanu koncentracji, braku przeszkadzających elementów, stan flow,
  3. relacji (R → relationships), czyli współpracy, bycia wśród ludzi,
  4. sensu (M → meaning), czyli poczucia znaczenia tego, co się robi,
  5. osiągnięć (A → accomplishment), czyli osiągnięcia, posiadanie i realizacja ważnych celów.

W codziennej praktyce firm bardzo często obserwujemy koncentrację wyłącznie na części fizycznej. Tymczasem, jak podkreślają eksperci, ważne jest, aby zaadresować także pozostałe sfery życia – w tym psychiczne i społeczne. Są one ze sobą związane i mają realny wpływ na wyniki biznesowe firmy.

Okiem praktyka

Wellbeing mieści się właśnie w myśleniu o rozwoju. Kiedy ludzie dowiadują się na przykład, jak się wyciszyć lub kiedy są bardziej efektywni w pracy koncepcyjnej, a kiedy powinni organizować spotkania – to rozwijają się, budują trwałą więź z pracodawcą.

Ewa Stelmasiak

Ekspertka ds. przywództwa wspierającego dobrostan oraz kultury zdrowia i dobrostanu, założycielka The Wellness Institute.

Zaufane źródła

Wellbeing: wszystko jest kwestią perspektywy

40 proc. pracowników uważa, że ich przełożeni bagatelizują kwestię wellbeingu, w tym: zdrowia psychicznego. Czytaj dalej»

Zdrowie w firmie: jak stworzyć program medyczny dla wellbeingu [Forum Zdrowie Pracownika]

Jak efektywnie współpracować z partnerem, który pomoże stworzyć i wdrożyć program zdrowie w firmie? Czytaj dalej»

Well-leadership bez tajemnic. Kim jest lider dobrostanu?

Lider dobrostanu jest długodystansowcem. Wie, jak ważna jest jego rola w budowaniu zdrowej organizacji. O tym, czym jest well-leadership opowiada Ewa Stelmasiak. Czytaj dalej»

Przepracowanie: wielkie niebezpieczeństwo HR

Jeśli HR jest Twoją pasją – musisz szczególnie uważać na przepracowanie. Od pracy łatwo się bowiem uzależnić. Na co zwrócić uwagę? Czytaj dalej»

Wellbeing w biurze: 6 rekomendacji ekspertów

Krótka relacja z panelu dyskusyjnego ekspertów wellbeingu. Kilka trafnych spostrzeżeń i rekomendacji. Czytaj dalej»

Kurs wellbeingu, który musisz odbyć

Ten kurs powinien być obowiązkowy dla wszystkich. Jest darmowy, przygotowany przez Uniwersytet Yale i obecnie to jeden z najpopularniejszych kursów online’owych na świecie. Mówi o szczęściu – o tym, co zapewnia szczęście oraz o tym, co nam się tylko wydaje, że je zapewnia. Warto! Sprawdź szczegóły»

Biznesowe znaczenie wellbeingu

Jak programy prozdrowotne przekładają się na wyniki biznesowe? Warto wiedzieć i warto mieć pod ręką argumenty dla zarządu. Tu ładnie podane, z dużą liczbą danych i wykresów. Czytaj dalej»

Jak sprawić, aby „work-life balance” rzeczywiście działał

Wystąpienie TED, którego autor przekonuje, że każdy z nas musi wziąć odpowiedzialność za swój dobrostan. Dzieli się swoją osobistą historią i przekonuje, że drobne rzeczy mają znaczenie. Obejrzyj film»

Przedsiębiorcy, którzy śpią lepiej są… lepsi

Zbyt wielu przedsiębiorców uważa, że rezygnacja ze snu to konieczna droga do sukcesu i oznaka honoru czy powód do dumy. Autorzy opracowania przyglądają się w badaniach podstawowym zadaniom biznesowym i związkom snu między innymi z generowaniem pomysłów czy oceną ryzyka. Wnioski? Osoby, którym brakuje snu, polegają bardziej na powierzchownych wskazówkach podczas formułowania wstępnych przekonań na temat nowych pomysłów biznesowych. Czytaj dalej»