Czym jest wellbeing?

Wellbeing (czasem zapisywany w formie well-being) to stan zdrowia i poczucia szczęścia, dobre samopoczucie. Najczęściej na polski tłumaczy się słowem „dobrostan”.

Partnerem słownika HR jest eTutor

Najpopularniejsza platforma językowa dla firm. Dołącz do ponad 500 zadowolonych beneficjentów Tarczy Językowej dla firm 2.0.

Istnieje wiele opisowych definicji wellbeingu. Według firmy Gallup, która opracowała narzędzie Sharecare Well-Being Index, na wellbeing składa się pięć elementów:

  1. Cel (purpose) – lubienie tego, co robisz każdego dnia i bycie zmotywowanym do osiągania celów.
  2. Relacje (social) – otrzymywanie wsparcia i miłości.
  3. Finanse (financial) – zarządzanie ekonomiczną sferą życia w celu redukcji stresu i zapewnienia bezpieczeństwa finansowego.
  4. Społeczność (community) – zadowolenie z miejsca zamieszkania, poczucie bezpieczeństwa i dumy z posiadanych więzi.
  5. Stan fizyczny (physical) – posiadanie dobrego zdrowia i energii do wykonywania codziennych zadań.

Psycholog Martin Seligman zaproponował PERMA, model określający pięć elementów dobrego życia. Podobnie jak w przypadku indeksu Gallupa, składa się z pięciu elementów:

  1. pozytywnych emocji (P → positive emotions) takich jak radość, inspiracja, uznanie,
  2. zaangażowania (E → engagement), stanu koncentracji, braku przeszkadzających elementów, stan flow,
  3. relacji (R → relationships), czyli współpracy, bycia wśród ludzi,
  4. sensu (M → meaning), czyli poczucia znaczenia tego, co się robi,
  5. osiągnięć (A → accomplishment), czyli osiągnięcia, posiadanie i realizacja ważnych celów.

W codziennej praktyce firm bardzo często obserwujemy koncentrację wyłącznie na części fizycznej. Tymczasem, jak podkreślają eksperci, ważne jest, aby zaadresować także pozostałe sfery życia – w tym psychiczne i społeczne. Są one ze sobą związane i mają realny wpływ na wyniki biznesowe firmy.

Okiem praktyka

Wellbeing mieści się właśnie w myśleniu o rozwoju. Kiedy ludzie dowiadują się na przykład, jak się wyciszyć lub kiedy są bardziej efektywni w pracy koncepcyjnej, a kiedy powinni organizować spotkania – to rozwijają się, budują trwałą więź z pracodawcą.

Ewa Stelmasiak

Ekspertka ds. przywództwa wspierającego dobrostan oraz kultury zdrowia i dobrostanu, założycielka The Wellness Institute.

Zaufane źródła

Well-leadership bez tajemnic. Kim jest lider dobrostanu?

Lider dobrostanu jest długodystansowcem. Wie, jak ważna jest jego rola w budowaniu zdrowej organizacji. O tym, czym jest well-leadership opowiada Ewa Stelmasiak. Czytaj dalej»

Przepracowanie: wielkie niebezpieczeństwo HR

Jeśli HR jest Twoją pasją – musisz szczególnie uważać na przepracowanie. Od pracy łatwo się bowiem uzależnić. Na co zwrócić uwagę? Czytaj dalej»

Wellbeing w biurze: 6 rekomendacji ekspertów

Krótka relacja z panelu dyskusyjnego ekspertów wellbeingu. Kilka trafnych spostrzeżeń i rekomendacji. Czytaj dalej»

Kurs wellbeingu, który musisz odbyć

Ten kurs powinien być obowiązkowy dla wszystkich. Jest darmowy, przygotowany przez Uniwersytet Yale i obecnie to jeden z najpopularniejszych kursów online’owych na świecie. Mówi o szczęściu – o tym, co zapewnia szczęście oraz o tym, co nam się tylko wydaje, że je zapewnia. Warto! Sprawdź szczegóły»

Biznesowe znaczenie wellbeingu

Jak programy prozdrowotne przekładają się na wyniki biznesowe? Warto wiedzieć i warto mieć pod ręką argumenty dla zarządu. Tu ładnie podane, z dużą liczbą danych i wykresów. Czytaj dalej»

Jak sprawić, aby „work-life balance” rzeczywiście działał

Wystąpienie TED, którego autor przekonuje, że każdy z nas musi wziąć odpowiedzialność za swój dobrostan. Dzieli się swoją osobistą historią i przekonuje, że drobne rzeczy mają znaczenie. Obejrzyj film»

Przedsiębiorcy, którzy śpią lepiej są… lepsi

Zbyt wielu przedsiębiorców uważa, że rezygnacja ze snu to konieczna droga do sukcesu i oznaka honoru czy powód do dumy. Autorzy opracowania przyglądają się w badaniach podstawowym zadaniom biznesowym i związkom snu między innymi z generowaniem pomysłów czy oceną ryzyka. Wnioski? Osoby, którym brakuje snu, polegają bardziej na powierzchownych wskazówkach podczas formułowania wstępnych przekonań na temat nowych pomysłów biznesowych. Czytaj dalej»